lördag 15 augusti 2009

Mys i mattes säng

Ungarna väljer själva var de vill sova. Det kan t.ex. vara i mattes säng, mitt på mattan eller på klätterställningen. Ibland sover inte ens alla tillsammans. Tidigt en morgon kom Sigfrid upp i sängen och lade sig att sova på min arm. Annosjka tyckte att det såg så rart ut att hon genast hämtade en mjukiskanin till oss.

För några dagar sen när jag serverade köttfärs, kom bara två sömndruckna ungar till fatet. Jag ropade, lockade och letade. Till slut vaknade den tredje ungen som visade sig vara Sigrid och började pipa, men kom inte fram. När jag lokaliserat pipandet till täcket, upptäckte jag att hon krupit in i påslakanet och inte hittade ut...

Efter den episoden tar jag bort täcket på morgonen när jag stiger upp och lägger bara en filt på sängen att krypa under...

-------------
P.S.
18/7-10
Det här visade sig vara den sista bilden på Annosjka! Något ofattbart, sorgligt, tragiskt och hemskt hände sedan väldigt snabbt. Jag har inte kunnat skriva om det förrän nu, snart ett år senare. Annosjka blev hastigt väldigt sjuk. Alla försök att hjälpa henne var förgäves och hon fick somna in. Jag vet inte vad som hände med henne och just då var det oviktigt för mig att ta reda på, men veterinären tror att den gamla skadan hon fick några veckor tidigare genom ett lömskt förlopp resuleterade i allmän blodförgiftning.
Mormor Katinka och jag fick alltså hjälpas åt att uppfostra de små. Det var jobbigt, men det gick ändå bra. Tack Katinka för att du var en duktig mormor som uppfostrade ungarna till katter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar