torsdag 16 juli 2009

Apropå flytta ungar…

14 dygn. En stund på sängen så att jag kunde ta några bilder.


Alla honor brukar flytta kullen efter någon dag - oftast till mattes säng eller till något annat mer eller mindre möjligt ställe. I villt tillstånd är det nödvändigt att flytta kullen för att inte locka till sig rovdjur.

Ingen kan vara mer envis än en rysshona i det fallet! Honan flyttar, jag flyttar tillbaka, honan flyttar, jag flyttar tillbaka. Sådär kan man hålla på tills någon ger sig, och det är inte honan kan jag säga. Men – Annosjka flyttar inte sina ungar! Hon är så nöjd och belåten med bolådan i linneskåpet!

Senare när ungarna blivit lagom stora och man tycker att det skulle vara rätt mysigt att ha dem i sängen - i varje fall en liten stund, bär Annosjka tillbaka dem till lådan om man gör ett försök. Det är där de skall vara - punkt, slut!

Sen börjar en jobbig tid för mamma katt, när ungarna bestämmer själva var de skall vara, men det blir ett senare kapitel…

1 kommentar:

  1. Vilka söta misar!! Jag undrar om man skulle kunna köpa en pelargonstickling ifrån dig? Är på jakt efter en cotton tails (miniatyr) men har inte haft någon tur än så länge så jag hoppas att detta ger mer tur :) *håller tummarna* annars kanske du kan tipsa om var jag kan hitta en (?) Tack! svara gärna på min mail: karlstrom.sara@gmail.com

    SvaraRadera