lördag 11 juli 2009

Säg vad som inte kan hända…

Det har jag inte hunnit berätta än, men för några dagar sen upptäckte jag att Annosjka var halt! Hon var dessutom kraftigt svullen om vänster framtass. Det var på kvällen jag upptäckte det hela så jag tänkte i vilket fall avvakta till nästa morgon. Men hon var ännu mer svullen och svullnaden började gå uppöver benet dessutom! Jag blev riktigt rädd kan jag säga och funderade över vad som kunde ha hänt. Det verkade som om hon hade fått ett getingstick, men mycket osannolikt att en geting skulle flyga in i lådan i garderoben och sticka henne i tassen. Hon kunde ju också ha sett en geting, hoppat ner och jabbat med tassen på den. Samtidigt vet jag ju att hon nästan inte lämnade lådan alls…

Det blev brottom att kontakta veterinären förstås. Jag kan inte nog understryka vikten av att skaffa sig en bra veterinär! Jag ringde alltså min veterinär, som naturligtvis var i en annan del av landet på semester, men hon bad mig ta tempen på Annosjka och ringa tillbaka. Det visade sig att hon hade 39,5 i temp (normaltemp på en katt är 38 grader). Veterinären ansåg att Annosjka behövde antibiotika eftersom det bevisligen rörde sig om en infektion och faxade receptet till mitt apotek.

Nu är Annosjka pigg igen, springer omkring som vanligt och haltar inte längre. Svullnaden har gått ner nästan helt men det syns att hon fortfarande har lite ont i tassen. Igår såg jag att det finns ett sår någonstans mellan tummen och pekfingret om ni förstår var jag menar. Jag tvättar med väteperoxid som inte är farligt – det omvandlas ju till vatten och syre.

Jag undrar verkligen hur hon har kunnat skada sig! En teori är att hon försökt att öppna sovrumsdörren genom att hoppa och då gjort illa sig. Jag trodde ett tag att hon fastnat i något och ryckt loss en klo, men jag får inte röra tassen så pass mycket att det går att se ännu.

Ungarna har tack och lov mått bra hela tiden, men ökade lite mindre i vikt när Annosjka hade feber. Alla har öppnat ögonen helt och navelsträngstumpen har lossnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar