lördag 20 juni 2009

Försvinnande

Annosjka

Ingen kan vara så totalt försvunnen som en ryss! Det finns hemliga platser som katterna känner till, men som jag inte lyckats upptäcka på de sex år jag bott i det här huset! Den mest försvunna ryss jag haft var Mångsgårdens Canja, när hon var liten. Så liten att hon fick plats i en ficka på arbetsoverallen som hängde vid grovingången... vad jag letade! En annan kattunge - kommer inte längre ihåg vem - hittade jag efter mycket letande hoprullad och sovandes i en tom blomkruka under diskbänken.
Nu när barnbarnen kommer på besök t.ex. försvinner Annosjka blixtsnabbt till något av sina ställen och i samma ögonblick som jag sagt "hej då" vid ytterdörren och stängt efter dem är hon där, sträcker på sig och förkunnar att nu har hon fått vänta länge på mat...
I kväll, på självaste midsommaraftonen, när barn och barnbarn kom på besök var hon också lika försvunnen och jag var inte särskilt förvånad. Men när hon inte kom efter att gästerna åkt någon gång framåt midnatt, började jag undra och leta. Hm, då visade det sig att jag stängt in henne i ett rum ett bra tag innan gästerna kom - och jag hade inte ens saknat henne... Får väl skylla på att det var lite jäktigt med matlagning och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar