tisdag 23 juni 2009

I nionde veckan

Annosjka vilar på mattan

Jag har fört anteckningar över alla kullar jag fött upp i en tjock svart skrivbok. Tur att jag inte hade dator för 25 år sen när jag började föda upp, för då hade jag säkert använt den i stället för skrivboken och filerna hade med all säkerhet varit försvunna eller varit i fel format, så att jag inte kunnat öppna dem idag…
Dels har jag gjort noteringar veckovis under dräktighetstiden, och under alla förlossningar. Dels har jag fört dagbok över alla kullar, noterat vikten, ritat viktkurvor och skrivit om ungarnas utveckling. Anteckningarna har jag fört dag för dag de första 5-6 veckorna, sen mer sporadiskt. Det har visat sig vara jättebra att kunna gå tillbaka om jag undrar över något. Man glömmer! Jag tog efter uppfödaren av Guldvingens - Else-Marie Qvarnström, när jag hörde om hennes skrivbok som hon öste erfarenhet ur till hjälp för oss andra nybörjare.
Det är intressant att se hur programmerade honorna är, men ändå med personliga avvikelser. Nu i början av nionde dräktighetsveckan, där Annosjka befinner sig, brukar honorna t.ex. förbereda sig genom att leta en lämplig boplats – det kan de börja med långt tidigare, men nu blir det mer målmedvetet. Annosjka känner sig nog rätt trygg med vetskapen att hennes låda i garderoben finns där den alltid funnits, men hon kollar den då och då för säkerhets skull och bäddar om.
I nionde veckan är honorna trötta och vilar mycket. Det börjar bli lite jobbigt att hoppa upp på bänkar och bord. En del av mina honor har varit lite aggressiva mot andra husdjur, som för att skydda sina ofödda ungar. Nu har jag ju bara Annosjka och Katinka och de har världens bästa mor/dotter relation fortfarande. Än så länge är det Katinka som bestämmer – hon är drottning och Annosjka bara prinsessa, men det förhållandet kommer att ändras tillfälligt så fort ungarna är födda. Som mamma kommer Annosjka att få högsta status och gud nåde om mormor fräser åt sina barnbarn… I väntan på ungarna brukar många honor ”adpotera” en annan katt, tvätta den och pyssla om.. Min första hona Canja försökte till och med att bära sin vuxna dotter Shalonja i nackskinnet!
Annosjka brukar gå dräktig minst 65 dygn, så jag får bereda mig på en veckas väntan till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar