lördag 20 juni 2009

Olika sätt att väcka en ryss

Annosjka vid kaffekannan
Om jag vill väcka en sovande Annosjka på övervåningen när jag själv befinner mig nere i köket och dessutom få henne att komma ner kvickt - ja, då är det bara att börja skala ett kokt ägg! Hon älskar gulan och kräver att få minst halva när jag äter mitt ägg.
Den metoden funkar inte på Katinka. Nej, då måste jag se till att ha kiwi hemma. Hon kommer nämligen omedelbart – hur hårt hon än sover och var hon än befinner sig – så fort jag skär itu en kiwi! Och det går inte att smyga! Sen skall jag skrapa ihop en tesked av det översta, men bara där, och ge henne. När hon var yngre ville hon ha allt möjligt som man inte förknippar med kattmat, t.ex. jordgubbar och skrapat äpple! En av hennes döttrar, Barynia’s Sophia Luiniljeva, f.ö. helsyster men inte kullsyster till Annosjka, har ännu konstigare favoritlista t.ex. salladsblad och tomater har matte berättat. Annat som Annosjka gillar är själva lukten av kaffe. Nymalet utspillt kaffepulver rullar hon sig i och pipen på kaffekannan vill hon gärna gnugga kinderna mot.
I tidernas begynnelse hade jag en siames och han älskade rödkål. Däremot minns jag inte om han kom springandes när jag började strimla den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar